ОПИС
ДОСВІДУ
Тема досвіду: «Формування
національної свідомості, патріотичних почуттів учнів засобами національно-патріотичного
виховання»
Адреса досвіду: Запорізька загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів №73
Запорізької міської ради Запорізької області
Автор
досвіду: Петрушко Альона Миколаївна
Провідна наукова ідея досвіду:
виховати у майбутніх громадян України почуття обов'язку і поняття честі, уміння
підкоритися товаришеві й наказати йому, бути ввічливим, суворим, добрим і
стійким - залежно від умов життя, удосконалення особистості не тільки як
головної продуктивної сили, а й як активного громадянина України, духовно
багатої, морально благородної особи. На цьому зосереджуються зусилля всієї
системи виховання, формування особи нового типу суверенної держави.
Мета досвіду: виховання молодої людини - патріота
України, готового самовіддано розбудовувати її як суверенну, демократичну,
правову і соціальну державу, виявляти національну гідність, знати і
цивілізовано відстоювати свої громадянські права та виконувати обов'язки,
сприяти громадянському миру і злагоді в суспільстві, бути конкурентоспроможним,
успішно самореалізуватися в соціумі як громадянин, сім'янин, професіонал, носій
української національної культури.
Передача молодому поколінню соціального досвіду, багатства духовної культури
народу, його національної ментальності, своєрідності світогляду і на цій основі
формування особи стіс них рис громадянина України: національної свідомості,
розвинутої духовності, моральної, художньо-естетичної, правової, трудової,
фізичної, екологічної культури, розвиток індивідуальних здібностей, таланту.
Задачі:
v формування національної свідомості, любові до рідної
землі, свого народу, бажання працювати задля держави, готовність її захищати;
v забезпечення
духовної єдності поколінь, виховання поваги до батьків, жінки-матері, культури
та історії свого народу;
v формування
високої мовної культури, оволодіння українською мовою;
v прищеплення
шанобливого ставлення до культури, звичаїв, традицій українців та представників
інших націй, які живуть в Україні;
v виховання
духовної культури особистості, створення умов для вибору нею своєї
світоглядницької позиції;
v утвердження
принципів вселюдської моралі, правди, справедливості, патріотизму, доброти,
працелюбності та моралі;
v формування творчої особистості, виховання цивілізованого
господаря;
v забезпечення повноцінного фізичного розвитку дітей і
молоді, охорони та зміцнення їхнього здоров'я;
v виховання поваги до Конституції, законодавства України,
державної символіки;
v формування глибокого усвідомлення взаємозв'язку між
ідеями свободи, правами людини та її громадянською відповідальністю;
v формування екологічної культури людини, гармонії її
відносин з природою;
v розвиток індивідуальних здібностей і талантів молоді,
забезпечення умов їх самореалізації;
v формування у дітей і молоді уміння міжособистісного
спілкування та підготовки до життя в умовах ринкових відносин.
Наукова
основа досвіду:
Актуальність
досвіду: у сучасному житті приділяється
багато уваги національної самосвідомості учнів, згуртовується колектив за
допомогою колективних справ, участі у заходах, зорієнтованих на патріотичне
виховання, відродження культури, традицій, збереження мови, народу.
Новизна досвіду: сьогодні
в умовах величезних змін у соціальному, економічному і політичному житті
України постала проблема радикальної перебудови у сфері виховання, тому
передача молодому поколінню соціального досвіду, багатства духовної культури
народу, його національної ментальності, своєрідності світогляду і на цій основі
формування особистісних рис громадянина України: національної свідомості,
розвинутої духовності, моральної, художньо-естетичної, правової, трудової,
фізичної, екологічної культури, розвиток індивідуальних здібностей, таланту є
найголовнішою проблемою на сьогоднішній день.
Результативність: забезпечення сприятливими умовами для самореалізації
особистості в Україні відповідно до її інтересів та можливостей; для розвитку
професіоналізму, високої мотивації до праці як основи конкурентоспроможності
особистості, позитивна динаміка зростання рівня патріотизму в країні, зростання
соціальної і трудової активності населення, його внеску до розвитку основних
сфер життя, діяльності суспільства і держави, подолання екстремістських проявів
окремих груп населення та інших негативних явищ, відродження духовності,
соціально-економічна і політична стабільність та зміцнення національної
безпеки.
ВИСНОВКИ
Результативність
Мета Загальнодержавної цільової
соціальної програми патріотичного виховання населення полягає у забезпеченні
цілеспрямованої, комплексної, послідовної і взаємоузгодженої за часом,
ресурсами та результатами діяльності органів державної влади і громадськості
щодо патріотичного виховання населення України.
Програма передбачає створення цілісної
системи патріотичного виховання населення шляхом реалізації таких завдань:
Ø визнання й забезпечення в реальному житті прав людини, її
прав та гідності як найвищої соціальної цінності; утвердження гуманістичної
моралі та формування поваги до таких цінностей як свобода, рівність,
справедливість, чесність, відповідальність;
Ø утвердження
толерантного світогляду, сприйнятливості до культурного плюралізму, шанобливого
ставлення до інших культур і традицій;
Ø забезпечення сприятливих умов для самореалізації
особистості в Україні відповідно до її інтересів та можливостей; для розвитку
професіоналізму, високої мотивації до праці як основи конкурентоспроможності
особистості;
Ø формування громадянської ідентичності, відчуття
належності до рідної землі, народу; визнання духовної єдності поколінь та
спільності культурної спадщини; утвердження почуття патріотизму, відданості у
служінні Батьківщині;
Ø формування
соціальної активності особистості: готовність до участі у процесах
державотворення, здатність до спільного життя та співпраці у громадянському
суспільстві, готовність взяти на себе відповідальність; здатність розв’язувати
конфлікти у відповідності з демократичними принципами, здатність до
самостійного життєвого вибору;
Ø формування психологічної та фізичної готовності населення
до виконання громадянського та конституційного обов'язку щодо відстоювання
національних інтересів та незалежності держави, підвищення престижу і розвиток
мотивації населення до державної та військової служби;
Ø розвиток критичного мислення, що забезпечує здатність
усвідомлювати та відстоювати особисту позицію в тих чи інших питаннях, вміння
знаходити нові ідеї та критично аналізувати проблеми, брати участь у дебатах,
вміння переосмислювати дії та аргументи, передбачати можливі наслідки дій та
вчинків;
Ø формування
політичної та правової культури, знань про політичні системи та владу на всіх
рівнях суспільного життя, про закони та законодавчі системи; утвердження поваги
до Конституції України, законодавства, державної символіки, державної мови;
Ø уміння
визначати форми та способи своєї участі в житті суспільства, спілкуватись з
демократичними інститутами, органами влади, захищати і підтримувати закони та
права людини, бути обізнаним зі способами соціального захисту.
Очікувані результати виконання Програми,
визначення її ефективності.
Програма
відображає необхідне суспільству і державі соціальне замовлення на виховання
патріота України.
Найважливішою умовою
ефективності роботи з патріотичного виховання є постійний аналіз її стану на
основі узагальнених оціночних показників.
Ці показники дозволяють визначити не
лише стан патріотичного виховання в цілому, а й окремі сторони цієї роботи.
Виконання
програми дасть змогу:
ü забезпечити
утвердження гуманістичної моралі та формування поваги до таких цінностей як
свобода, рівність, справедливість;
ü забезпечити
утвердження толерантного світогляду, сприйнятливості до культурного плюралізму,
загальнолюдських цінностей, толерантного ставлення до інших культур і традицій;
ü забезпечити сприятливими умовами для самореалізації
особистості в Україні відповідно до її інтересів та можливостей; для розвитку
професіоналізму, високої мотивації до праці як основи конкурентоспроможності
особистості;
ü підвищити рівень громадянської ідентичності, відчуття
належності до рідної землі, народу; визнання духовної єдності поколінь та
спільності культурної спадщини; утвердження почуття патріотизму, відданості у
служінні Батьківщині;
ü підвищити рівень соціальної активності особистості:
готовність до участі у процесах державотворення, здатність до спільного життя
та співпраці у громадянському суспільстві, готовність взяти на себе
відповідальність; здатність розв’язувати конфлікти у відповідності з
демократичними принципами, здатність до самостійного життєвого вибору;
ü підвищити рівень психологічної та фізичної готовності
населення до виконання громадянського та конституційного обов'язку щодо
відстоювання національних інтересів та незалежності держави, престижу і
розвиток мотивації населення до державної та військової служби; гуманістичних
цінностей;
ü підвищити
загальний рівень політичної та правової культури, знань про політичні системи
та владу на всіх рівнях суспільного життя, про закони та законодавчі системи;
утвердження поваги до Конституції України, законодавства, державної символіки,
державної мови;
ü підвищити
рівень уміння визначати форми та способи своєї участі в житті суспільства,
спілкуватись з демократичними інститутами, органами влади, захищати і
підтримувати закони та права людини, бути обізнаним зі способами соціального
захисту.
Кінцевим результатом реалізації
Програми передбачається позитивна динаміка зростання рівня патріотизму в
країні, зростання соціальної і трудової активності населення, його внеску до
розвитку основних сфер життя, діяльності суспільства і держави, подолання
екстремістських проявів окремих груп населення та інших негативних явищ,
відродження духовності, соціально-економічна і політична стабільність та
зміцнення національної безпеки.
Свята і праведна твоя
дорога.
І ти на ній чимало літ!
Ти справжній вчитель —
це від Бога!
І ти не йдеш — летиш у
світ!
Натхненна, справедлива,
світла
Ти досягаєш висоти.
І ніби зірочка
розквітла
Ведеш дітей в нові
світи.
Хоч й нелегка твоя
дорога,
Та серце вибрало таку.
Ти є учителем від Бога,
Хоч маєш долю нелегку,
Але живеш по правді в
світі
І впевнено йдеш до
мети.
Живи ж сто літ у мирі й
світлі
І ніби зірочка світи!
Не забувати!!!
Вчаться у тих, кого люблять!
«Ти можеш!» - повинен нагадувати вчитель учневі.
«Він може!» - повинен нагадувати колектив.
«Я можу!» - повинен повірити в себе учень.»
В.Шаталов
«Ти можеш!» - повинен нагадувати вчитель учневі.
«Він може!» - повинен нагадувати колектив.
«Я можу!» - повинен повірити в себе учень.»
В.Шаталов
Клятва
педагога
В
ім’я дитини,
в
ім’я майбутньої природи та культури,
в
ім’я майбутнього людства
як
Вчитель та Вихователь:
·
Клянусь
поважати особистість дитини, як він би був вже дорослою людиною;
·
Клянусь
відповідати за його фізичну та духовну недоторканність;
·
Клянусь
розвивати його природжені здібності на благо його, на благо оточуючих його
людей, на благо миру;
·
Клянусь
не зламати, але укріпити волю дитини, захищати його там, де він слабий,
направляти його туди де він сильний;
·
Клянусь
відкрити йому шлях до пізнання миру, який він є;
·
Клянусь,
що не залишу його в процесі пізнання без надії;
·
Клянусь,
що покажу йому, як знайти щастя в малому, і буду спромагатися вкласти в
його душу прагнення до кращого.
Мій досвід - це ті розробки,
які накопичуються шляхом щоденних досягнень, або невдач. Досвід допомагає у
майбутньому розв’язувати складні життєві ситуації, та допомагає уникнути
непорозумінь.
Коли до мене прийшли діти до 1
класу, вони жили за законами Джунглів, я маю на увазі,
«кожен сам по собі». Я розгледіла в цьому проблему, над якою і почала одразу
працювати. Познайомившись поближче з їхніми батьками, я зрозуміла, що тут така
ж сама ситуація. Шляхом впровадження інтерактивних технологій у виховання
учнів, та ї їх батьків, ми досягли певних успіхів на кінець 1 класу. Разом перебороли
кризу адаптації першокласників. Як результат: порозуміння в родині,
взаємоповага, участь у всілякий шкільних конкурсах (за що були нагороджені
грамотами), якщо брати до уваги, що клас складається в більшості з хлопців, які
не танцюють, не співають, і мають свої принципи. Завдяки сердечній любові,
дієвим методам виховання, сильне бажання перебороти поставлені проблеми – ми
дружній клас, а головне, немає ворожнечі один до одного, ми ОДНА РОДИНА, яка
готова прийти на допомогу будь – кому. Для закріплення цих результатів, ми
збагатили просте шкільне життя, та перейшли на іншу сходинку, сходинку
національно – патріотичного виховання. Діти прониклися цією темою, тому зараз
наш клас є учасником у всіх патріотичних акціях.
Ми зростаємо та вдосконалюємось
кожен день, є значні зміни у навчанні, у поведінці, у вихованні, відношенні
всього, вони вже як дорослі люди, які відповідають за свої вчинки, психологічні
дослідження показують, що з кожним роком атмосфера в класі змінюється на краще.
Вони не тільки мені учні, вони
мої найкращі друзі, та улюблені діти.
За час роботи в цьому класі полюбила дітей як
своїх рідних, зблизилася з батьками, що дозволяє мені допомагати їм у
розв’язанні життєво важливих ситуацій не тільки у житті дітей, а й на рівні
їхніх родин. За 2 роки нашого навчання в клас прибуло 5 учнів з інших шкіл.
Діти і батьки дуже задоволені переходом,
бо такої дружньої атмосфери немає в жодній школі.
Особисто я – живу дітьми, їх переживаннями, їх
невдачами, та їх досягненнями. Коли довго їх не бачу, вони починають мені
снитися.
Я вважаю, що вчитель – це моя стежина в
цьому житті. Тільки в цій роботі я бачу себе, і не уявляю як можна жити не
бачачи ясних дитячих очей.
Немає коментарів:
Дописати коментар